Следващите стъпки
„Глобалното корпоративно затопляне” е само първата стъпка към създаването на култура на екологична отговорност във фирмата.
Следващата стъпка от обучението е да превърнем думите в действия и да впрегнем вдъхновението от научените методи сЕкологично Отговорен Проект.
Изисквания
- Компанията трябва да представи идеята си за екологичен проект до 2 месеца след провеждане на обучението.
- Проектът трябва да отразява първоначален анализ на най-значимите въздействия на компанията върху околната среда.
- Проектът не трябва да се стреми да бъде оригинален и различен, важно е да е ефективен. Същността на проекта трябва да идва от първоначалния анализ. Ако това означава, че проектът ще бъде свързан с намаляването на ползването на хартия и преминаването към сертифицирана хартия, защото това е едно от най-сериозните въздействия на фирмата върху околната среда – супер, това е което искаме и ние.
Проектът трябва да включва:
- Идентифициране на най-значимите въздействия на компанията върху околната среда
- Измерими цели
- Представяне на конкретни мерки (проект) за намаляване на въздействието
- Методи за отчитане на резултатите
- Срок
- Отговорни лица и отчетност
- Устойчивост – следващ проект
Възможности и представяне:
- Всеки проект ще бъде представен в Горичка.бгкато информацията ще се актуализира с напредъка на изпълнението.
- В началото на 2009 година всички компании ще могат да презентират своите проекти и годишни цели в специално организиран EnvironmentalResponsibilityWorkshop пред компании и медии. Ще има възможност за обмен на опит и създаване на общност на зелени офиси в България.
- През 2009 година Горичка ще подготви книжка от поредицата Зелен Офис с акцент екологично отговорен бизнес в България. Там ще бъдат представени най-устойчивите решения и проекти.
Моля, изпращайте проектите си на вниманието на Йоанна Митова (yoanna@gorichka.bg) и Божидара Новакова (bogy@gorichka.bg).
Практични съвети за ‘зелени екипи’:
1. Екологичен мениджмънт
- Управлявайте „позеленяването” на фирмата стратегически. Започнете с оформяне на визия и политика. Спечелете подкрепа на мениджърско ниво и осигурете тя да се демонстрира с конкретни и измерими действия и средства.
- Стремете се към интеграция на усилията за отговорност към околната среда. Създайте подкрепа сред отделите и въвлечете хора от всички нива на компанията. Формалните „зелени екипи” са все по–популярни.
- Развийте стратегия, която обхваща и заинтересованите страни на компанията.
- Демонстрирайте лидерство на пазара. Обучете потребителите си за проблемите на околната среда и проверете дали вътрешните операции са управлявани подходящо, а не само като реакция от съществуващите законови наредби и изисквания.
- Изграждайте продукти и услуги, които интегрират екологичната отговорност и провеждайте анализи на истинската стойност на даден продукт или услуга, като се отчетат разходите и въздействието върху околната среда през целия му жизнен цикъл.
2. Продуктови стратегии
- Проучете всички възможни пътища, по които вашият продукт или вашата фирма като ежедневни практики могат да бъдат екологично подобрени. Изучете и екологичните ползи от всяка възможна алтернатива, като цена и практическа реализация. Поставете приоритети. Обикновено, предприетите мерки спестяват пари или поне са ценово неутрални.
- Подгответе план с фази на екологични подобрения, които да се изпълнят с времето. Оценете очакваното време и съдържание на отговора на конкурентите ви и бъдете готови да предложите допълнителни подобрения, за да поддържате лидерството си. Помислете за конкретни оценки на задачите и изискваното време за изпълнение.
- Направете така, че продуктите и услугите ви да превишават очакванията на потребителите за качество. Дълготрайността понижава въздействието върху околната среда.
3. Маркетинг и комуникации
- Изследвайте екологичните настроения и навици на вашата аудитория/ потребители и техните критерии за покупка.
- Създайте връзки с други компании, екологични групи и изследователски организации.
- Не създавайте нереалистични очаквания към вашия продукт.
- Отнасяйте се с уважение към потребители с екологично съзнание. Те обикновено са добре образовани, аналитични и недоверчиви към твърденията на корпорациите.
- Признайте предишни грешки и несъвършенства. Така можете да покажете, че компанията се развива.
4. Изработете правилни нагласи
- Мислете дългосрочно и сграбчете тенденцията: лидерите на мнение стават „зелени”. Децата растат. Околната среда е проблем на бъдещето, но и на настоящето.
- Учете, действайте и комуникирайте със страст. Отговорността към околната среда не е нещо, което може да се придобие или да се утвърди за една нощ. Стратегическите промени изискват култивация. Комуникациите, които предизвикват доверие не винаги са евтини и лесни.
- Изградете ги устойчиво. Фундаменталната причина да станем отговорни към околната среда е, че оцеляването ни зависи от нея. Земята е единственият дом, който имаме.
- Вкусете радостта от това да правите нещата „правилно”!