Предполагаме, че щом четеш този текст, не си от хората, които изпитват неистово удоволствие от преминаването на първите триста метра след светофара на втора, съпроводено от отчаяните вопли на двигателя, съответното въртене на гуми и, не на последно място – изгаряне на около литър гориво, без да говорим за огромното количество газове изхвърлени при тази ненужна в градски условия операция. Възможно е дори напротив – да си горд собственик на хибриден или електрически автомобил, или да караш на метан. Ако е така – имаме нещо интересно да ти съобщим.
Този уикенд за втори път в България ще се случи Еко Рали България – състезание, в което думичката рали е по-скоро за цвят. Понеже в него участват единствено пртедставители на вече споменатите по-горе категории автомобили, а целта не е да изпревариш всички с цената на счупени тенекии, изхабен каучук и разнебитена скоростна кутия, а просто да стигнеш до края. И по-точно – да стигнеш до края в точно определено време, нито по-рано, нито по-късно. Зашеметяваща концепция, която демонстрира чудесно много от нещата, за които ние тук си говорим вече повече от седем години.
Маратонът е организиран от Световната организация по автомобилизъм (FIA), а в България идва благодарение на Българска Асоциация по Автомобилен Спорт. Всеки може да се запише за участие, стига автомобилът му да отговаря на условията (тази година записванията приключиха, но сме убедени, че предстоят още издания). Така че заповядай тази събота пред Гранд Хотел София, за да видиш как се справят колегите.
Състезанието започва в 8:00 часа на 26 юли, събота. Още инфо има тук
Бих искал да поправя една неточност, целта не е да пристигнеш в края в точно определено време, а да поддържаш през цялата отсечка постоянна, зададена от организатора скорост. Всеки би могъл да кара бързо и да изчака преди финала, докато дойде времето за финиширане. Нещо подобно се случва в реалния живот, повечето бързащи по магистралата спират за кафе няколко пъти и се срещат на входа на София с онези, които са карали с постоянна скорост.
Правилното наименоване е Българска Федерация по Автомобилен Спорт, нямаме асоциация.
Също така, до участие се допускат автомобили на всякакво алтернативно гориво, не само метан. Биодизел, пропан-бутан, метанол, етанол, водород … на този етап FIA допуска всичко различно от стандартен бензин и дизел. Просто преди старт, участникът трябва да представи документ за съдържанието на горивото, калоричен индекс и други показатели, които се използват за класирането по разход на гориво.