Грийнпийс срещу Фейсбук заради въглищата

Разбира се не изключвам напълно възможността цялото това нещо да се окаже фино замислена пиар акция в подкрепа на предстоящата премиера на новия филм на Дейвид Финчър The Social Network. И разбира се, дори това да е така, лошо няма. Силата на добрите пиар акции е в тяхната многопластовост и в широкия обхват от обществено значими теми, които засягат. Но да не се отклоняваме прекалено от фактите. Ето какви са те:

От една страна – Фейсбук, най-голямата социална мрежа (над 500 милиона активни потребители през юни 2010) и една от най-бързо развиващите се компании (около 52 милиона долара приходи през 2006, около 1 милиард и 100 милиона – през 2010).
От друга страна – Грийнпийс, природозащитниците, които причиняват стомашни киселини на полицейските части, натоварени с охраната на форумите на G8, примерно.

Точка на пречупване – плановете за строеж нова инфраструктурна база на Фейсбук в щата Орегон. И по-точно – плановете тази база да бъде захранвана с енергия, придобита от въглища. Да, въглища – едни такива вкаменелости, популярни и масово използвани за добив на топлинна енергия през 19 век.

greenpeace

Грийнпийс са известни с това, че не само не спестяват критиките си към всичко, което е в разрез с техните принципи, а дори напротив – често отиват до шокиращи за повечето хора крайности. В този случай обаче, трябва да признаем, че „зелените пирати“ са по-скоро от добрите. Те обвиняват интернет гиганта в подкрепа на технологията, която е най-големият причинител на замърсяване на атмосферата с въглероден двуокис (от човешки произход). От Фейсбук отговарят, че локацията на новите съоръжения е такава, че не е възможно да се използват възобновяеми източници на енергия. Грийнпийс контрират: „Ами защо не си избрахте друга локация бе, пичове?!

Проблемът всъщност е по-дълбок и има повече имиджов характер. Важно е, разбира се, кой с какви малки и големи ежедневни действия допринася за намаляването на вредните емисии. По-важното обаче е, кой как използва възможностите си за популяризиране на новите технологии. Предвид това, че всеки 14 човек в света днес е потребител на Фейсбук, примерът, който компанията дава е меко казано от голямо значение. Още повече, компания, която е известна с новаторските си възгледи, и която претендира през цялото време за своеобразно лидерство в използването и въвеждането на „зелени“ практики.

Междувременно най-забавната част от превърналия се в значима междуособица сблъсък е, че верни на себе си Грийнпийс създават група във Фейсбук, за да дадат възможност на потребителите да „харесат“ или не факта, че любимото им занимание през работно време е свързано с изгарянето на „полезни“ изкопаеми и замърсяването на атмосферата. Както се казва: с техните въглища, по тяхната глава.

И на всичкото от горе, Грийнпийс са направили велико двеминутно филмче по темата, което ти препоръчваме да не прескачаш:

Още за кампанията

Текстът вече е бил публикуван в Една седмица в София.