Пеещи стражи

Галерийна инсталация с пеещи канарчета и реакцията им при представянето на един ускорен модел на климатични промени.
Канарчетата в галерията. Снимка: liamyoung.org

Тази история може и да ви е позната, ако сте чели много Вонегът. Ето какво казва той за канарчетата и изкуството:

“Често се чудя каква е ползата от изкуството. Най-доброто обяснение, до което съм стигал е това, което наричам теорията за канарчето във въглищната мина. Тази теория казва, че артистите са толкова полезни за обществото, заради чувствителността си. Те са свръх-чуствителни. Преобръщат се като канарчета в отровна въглищна мина много преди по-здравите типове да осъзнаят, че има каквато и да е опасност.”

Когато миньорите във въглищните мини са разбивали скали под земята са носели пеещи канарчета. Когато песента на канарчетата спирала, миньорите се спасявали. Това означавало, че от разбитата скала е изтекъл отровен газ. Тези живи аларми са ги пазели и са им спасявали живота.

Противогаз и бутилка СО2. Фото: liamyoung.org

„Пеещи стражи“ е инсталация на архитекта Лайъм Йънг от Tomorrow Thoughts Today в галерия Mediamatic в Амстердам. Като част от изложбата „New order“ осемдесет птици са били поставени в една от залите, като екологична предупредителна система, която дава постоянна обратна връзка за състоянието на атмосферата в галерията.

По време на изложбата Лайъм се превръща в „DJ на замързяването“ и пуска в галерията въглероден двуокис, като променя състава на въздуха според прогнозите на учените за увеличението на CO2 за следващите 100 години. Той нарича това „пиеса за ускорена промяна на климата „Тиха пролет“ (по едноименната книга на Рейчъл Карсън). Изведнъж песента на птиците променя ритъма си и постепенно спира.

Впечатляващо видео:

Silent Spring: A climate Change Acceleration Performance from liam young on Vimeo.

А в случая, канарчето във въглищната мина е самият Лайъм, а песента на птиците в галерията е „реквием за един нов световен ред“.

Цялата инсталация. Фото: liamyoung.org

Повече от liamyoung.org