Теодор Василев ще участва в първия Миксер, който организираме на 5 април. Ще ни разкаже за това, което се случва с колоезденето в София. Теодор е част от Велоеволюция, които правят всичко, което им е по силите, за да можем по-лесно и приятно да използваме колелата си и в София.
Горичка: Възможно ли е в София да има работеща мрежа от велоалеи?
Теодор: Абсолютно е възможно стига да се приеме, като истински приоритет, а не да се планира и размишлява на парче относно велосипедната инфраструктура. През последните години има раздвижване, главно благодарение на Велоеволюция, но това все още не е достатъчно, за да има генерална концепция и план за създаването на работеща велосипедна мрежа на територията на целия град и околностите.
Кои са най-трудните проблеми за решаване пред велодвижението в София?
Тежката инфраструктура е предизвикателство, което се задълбочава. Например от 2007 г. Велоеволюция пуска писма за съгласуване с общината при ремонтите на булеварди и улици да се взема под внимание планираната велосипедна инфраструктура. Другата пречка е приемането на велосипедния план, като един от основните транспортни приоритети на общината. Финансирането на НПО организациите, които поддържат и работят в сферата на велосипедното движение е чест проблем. Велосипедното образование сред децата също.
Какви са предимствата за града от това да има възможност за колоездене?
Предимствата основно са за здравето на хората. Намаляване на трафика, шума и замърсяването в града. Изграждане на позитивна среда и визия. Повишаване на ефективността на работещите и намаляване на разходите за гориво и времето за стигане до работа. Ползите са и за климата, защото ще намалим въглеродните емисии. Защото градовете са решения, а не проблеми. Решенията са навсякъде около нас.
Кои са добрите български примери за градска политика за велодвижението?
- Пловдив – генерален план за движение и велосипедна стратегия.
- Варна – велоалеята там.
- София с велоалеите и работната група към СОС.
Кои са първите важни стъпки, които можем да изискваме от общината?
В ДАГ да има реален Велосипедист архитект. Отговорник по велодвижението на постоянна позиция в Софийска община.
С какво може всеки един от нас да допринесе това да се случи по-бързо?
Да кара колело и да повиши необходимостта – повече велосипедисти на пътя – по-малко коли – повече осезаема необходимост и място за велоалеи.
–