Допълнение от редакторите:
Няма как да не сте попадали на материали в пресата посветени на най-голямата организирана престъпна група в България – природозащитниците, известни под името „Зеления октопод“. „Свободната“ преса определи за глава на октопода, за капо ди тути капи, г-н Тома Белев. В този текст самият той описва с ирония използваните срещу него методи за очерняване. Моля, не го приемайте за истински наръчник, а по-скоро като възможност да се научите да разпознавате продуктите на черния пиар.
–
1.
Черен ПР се прави с пари. Парите е по-добре да не трябва да се отчитат. Ако трябва да се отчитат, можете да действате като пускате реклама на друга своя дейност в медията.
2.
Ако някоя медия откаже да отрази Вашето виждане, спрете да рекламирате в нея.
3.
По-евтино се купува журналист отколкото редактор. По-евтино се купува редактор, отколкото главен редактор. По-евтино се купува главен редактор, отколкото собственик на медия.
4.
Подгответе посланието си добре – повечето хора не обичат бюрократите, богатите, политиците, маргиналните групи. Най-лесно е да злепоставите богат ром политик или държавен служител гей. Ако обектът не е такъв се опитайте да примъкнете образът му до желания. Винаги можете да посочите, че е спечелил седмица от тотото или е окрал Европейската централна банка. Ако обектът не е семеен лесно може да доведете образа му до този на гей или лесбийка със съмнения за небългарския му произход.
5.
Обществото има хора, които не харесва – политици или олигарси. Вашият обект със сигурност някога се е виждал с някой от тях. Проучете това и използвайте този контакт веднага, даже и да са се сбили някъде – значи нещо са делили. Забележка – не използвайте имената на настоящи силни политици или олигарси, можете да пострадате. Подходящи са имена на бивши премиери – даже да кажеш, че по времето на Иван Костов лицето е създало фирма, читателя най-вероятно ще си помисли, че Костов му е дал парите за това.
6.
Ако имате проблем с мотивировката на тезата си, най лесно е да заявите, че това е световна/европейска/модерна/научна/традиционна практика. Нека доказват, че по света/Европа не е така.
7.
Използвайте страховете и легендите на масите – някой от вън плаща за да сме зле, някой от вън е взел решение вече, всички са маскари, всички са корумпирани, някой друг е дал повече, чужди разрушават българския дух, и т.н.
8.
Не е нужно винаги да лъжете – по-лесно е да спестите част от истината.
9.
В една публикация е по-добре да пуснете една лъжа и няколко полуистини. Така обектът на вашето внимание няма да знае какво първо да оспорва.
10.
Ако трябва да излъжете за всичко, по-добре е да цитирате някого. Цитирания не е длъжно да е реално съществуващ човек.
11.
Ако медията, която искате да използвате има истински правила за публикациите – пуснете в нея едно лично мнение на външен човек. Не е важно дали този човек реално съществува.
12.
Личните мнения, даже и на журналисти от медията, не изискват осигуряване право на отговор. Използвайте ги често.
13.
Изберете подходящите медии за да пуснете своя материал – за предпочитане такива които не са подписали Етичния кодекс на българските медии.
14.
Ако искате да използвате сериозна медия, осигурете си да поканят ваш човек в живо предаване. Може и да не е по темата. Даже по-добре е да не е по темата, така ще лишите опонента си от право на отговор.
15.
Най-сериозните медии имат стабилно действащи политики за право на отговор. Но и за тях си има решение – пуснете една от подготвените лъжи в медия, на която разчитате и после си купете редактор в сериозната медия, който да я пусне в прегледа на печата. За изчитане или цитиране на чужд материал в прегледа на печата не се дължи право на отговор.
16.
Няма човек без врагове. Намерете неприятелите на вашия обект и им дайте думата – те ще работят безплатно за вас.
17.
Ако няма лоша новина, създайте я. Пуснете сигнал до прокуратурата за да проверят обекта на ПР и пуснете веднага в медиите, че обектът се проверява от прокуратурата. Не сте длъжни да пускате резултата от проверката.
18.
Не всичко е добре да излиза от вашата ПР агенция, затова си създайте една или повече неправителствени организации от свои хора. Така ще се създаде и настроение за обществена нетърпимост по темата.
19.
Докато истината си обуе обувките, лъжата е обиколила света два пъти. Пускайте публикациите близко една до друга, така че докато отговорът на засегната страна стигне до целевата ви група, той да бъде затрупан от следващите „новини” и да не е актуален.
20.
Черния ПР не е просто да създаваш лоши новини, трябва да се спират и добрите. Това действие е лесно и не подлежи на право на отговор.
21.
Не се ограничавайте само с темата, която защитавате, създавайте лоши новини за вашия обект по всички теми. Най-лесно е за семейното му положение.
22.
Обектът на вашето внимание няма сестра. Какво от това, пускайте „новини” за нея – нека доказва че няма сестра.
23.
Обектът на вашият ПР има много силни страни – няма страшно. Всяка силна страна може да бъде посочена като слаба, важното е да имате фантазия за да я предствите така.
24.
Краставицата има 98 % вода. Какво от това, че сте пуснали „новината” веднъж, пуснете я още веднъж – след 2 месеца първата „новина” вече ще е забравена.
25.
Не се страхувайте от съдебни дела – повечето медии които използвате едва ли ще доживеят до края на някоя 3-4 годишна съдебна сага. Ако все пак някоя медия доживее, можете да посъветвате собственика да я прехвърли на чичо си, така съдебната процедура ще почне отначало.
26.
Обектът на вашето внимание иска право на отговор във вестник. Няма страшно – това ще позволи на приятелската медия да напомни отново Вашата теза. Организирайте си някакъв младеж да пише от разлини никове под статията – това поне е лесно и евтино.
27.
Обектът на вашето внимание иска право на отговор в телевизия. Чудесно! Организирайте в дискусията да участва той и три подготвени ваши привърженици. Така пак ще можете да да имате повече време за да споделите тезата си.
28.
Винаги е добре да имате подръжка от политици на власт. Те се осигуряват лесно и след четири години никой не си спомня, че предишната власт е защитавала вашата теза, затова пак можете да наемете следващия актуален политик.
29.
Няма невъзможни неща у нас. При достатъчно средства и време можете да докажете всичко.
30.
Запомнете – вие работите за да си осигурите общественото мнение, а то е такова, каквото го представят медиите , политиците и социологичните агенции. Останалото не ви интересува.
–
Тома Белев е лесовъд и природозащитник, работи от 20 години за увеличаване и по-добро управление на българските защитени територии, за което е и редовен обект на черен пиар.
защо и срещу кого трябва да използваме тези съвети?
Белев, забрави най-важното правило: N31 Най-добрия начин да започнеш черна пиар кампания е публикация в български седмичник, който излиза в събота, със седем букви, последната ‘Л’
elitsa,
Този текст е ироничен и описва механизъм на използване на черен пиар срещу автора. Не става дума за истински съвети към практиците, както и други читатели приеха.
Брилянтна статия, ще я разпространя, браво!