Трудните отговори на детското любопитство: Мария Чомарова на Форум Родителство

maria_chomarovaМария Чомарова е психолог и психотерапевт и от 20 г. практикува психоаналитична психотерапия с възрастни и деца. В момента практикува и психоанализа. Завършила е Психология в СУ„ Св. Климент Охридски”, с магистърски степени по Клинична и консултативна психология и Детско-юношеска и училищна психология. Специализира Психоаналитична психотерапия за деца в Детско-юношеския департамент към Клиника Тависток, Великобритания.  В момента е в програмата за психоаналитици към Източно-европейския институт за психоанализа. Един от основателите на Фондация Асоциация Анимус. Понастоящем е един от директорите на Консултативния център към Фондацията. Един от директорите и преподавател в програмата за следдипломна квалификация към СУ „Св. Климент Охридски” – „Основи на психоаналитичната практика с възрастни и деца”. Съучредител на Българското психоаналитично общество, което е в процес на регистрация.

. . .

Горичка: Кое е най-трудното днес за един родител?

Родителите на различни деца се изправят пред различни трудности и предизвикателства. Трудно е да се обобщи, но все пак като че ли да разпознаеш емоционалните потребности на детето си се оказва не лесно в днешния забързан и променящ се свят.

Горичка: Препоръчайте ни една книга или блог за родителство или образование?

Съжалявам, че не мога да препоръчам нито една книга на български език, но горещо препоръчвам на всички родители, които ползват английски поредицата от малки книжки на Института Тависток които отговарям по един човешки и достъпен начин на много от въпросите на родителите на деца от 0 до 10 г.

Ames,Louise Bates, L. Ilg,Frances, (1983): ,Your One-Year-Old: The Fun-Loving, Fussy 12-To 24-Month-Old; The Gesell Institute of Human Development и така наред по възрастта, чак до изданието от 1989 със заглавие „Your Ten- to Fourteen-Year-Old“ – отново от същия автор и издателство.

Горичка: Ако бяхте министър на образованието какво щеше да е първото нещо, което щенаправите?

Като задължителен учебен предмет в 1-ви и 2-ри клас бих въвела системна програма, насърчаваща емоционалното здраве на малките деца. Считам, че е от изключително значениемария чомарова cartoon децата да бъдат научени:

  • Как да разпознават и говорят за техните чувства
  • Как да кажат това, което искат да кажат
  • Как да търсят помощ
  • Как да създават и запазват приятелства
  • Как да се справят със самотата и отхвърлянето
  • Как да се извиняват
  • Как да се справят с училищния тормоз
  • Как да разрешават конфликти
  • Как да помагат на останалите.

С една дума: Предмет за важните неща в живота – как да общуваме с другите и как да се чувстваме добре в собствената си кожа!

Горичка: За какво ще ни разкажете на Форум Родителство?

Идеята на лекцията е да представи по разбираем начин психоаналитичната гледна точка в парадигмата на обектните отношения за стадиите на развитие на детето и за основния стремеж към знания, включително и за собствения си произход. Какво знаят малките деца за секса, защо тази тема е толкова важна за тях и защо е толкова трудна за родителите? Ще бъдат включени примери от действителни случки и недоразумения между деца и родители по този въпрос.Целта е да се провокира интересна и ползотворна дискусия като надеждата ми е, че хората ще имат много въпроси.

*анимационната версия на Мария е създадена със SP Studio

. . .

Видео от презентацията на Мария:

Мария Чомарова „Как да говорим с децата за секс?“ – Форум Родителство 2011 from горичка on Vimeo.