Не ми е пукало тогава, но предполагам, че към края на 90-те, в повечето български рекламни агенции всички клиенти са искали да имат „страничка в интернет“ и така епохата е маркирана от абсолютно безсмислени „интернет странички“, с неопределени цели и неясна стойност за марките.
В момента всички искат „еко рекламна кампания“ и се получават някакви насилствено измислени неща. Вълната от зелени реклами, продукти, кампании и събития тепърва предстои, а всичко изглежда вече изтъркано.
Затова си позволявам да се включа с един съвет. Ето го:
Не търсете как да рекламирате нещо нормално като зелено. Опитайте се да направите обратното – да направите зеленото да изглежда нормално.
Така ще се освободите от дразнещите клишета (хипи, елит, листа, пейзаж, засаждане на дърво), ще избегнете риска от обвинения в greenwash (никоя марка не е на 100% еко и винаги, когато има претенции, ще има и обвинения) и ще осмислите зеленото начинание, ще му дадете шанс да намери своите клиенти и така марката ще получи наистина търсената добавена еко-стойност.
Един пример за това са енергоспестяващите крушки на Philips. Когато излизат на пазара за първи път и струват 20 пъти повече от обикновените, Philips ги позиционират с фокус върху екологичните им предимства (под марката Earth Light). След като не успяват да постигнат желаните продажби, те решават да променят маркетинг подхода, прекръстват крушките на Marathon, изписват на опаковката сумата, която ще бъде спестена от сметки за ток, както и продължителността на живота им в години, махат всичко, свързано със спасяването на планетата и продажбите им тръгват на горе.
В същото време Philips не се отказват от това да създават екологични продукти, напротив, имат амбициозната програма продажбите на зелени продукти да са 30% от общите им продажби до 2012. Това, от което се отказват, е да използват зеленото като основно маркетинг послание. Вместо това правят така, че зелените им продукти да изглеждат като всички останали.
ПС. Ако нямате зелен продукт/услуга/идея, не ви трябва зелена кампания.
ПС2. Повече по темата в блога на John Grant.