Една статия на Апостол Дянков* за социалното предприемачество и устойчивия начин да помагаш.
*авторът в поредицата Бизнес лидери на Горичка във вестник Дневник
Банкерът на бедняците Мухамад Юнус
Списание „Бизнес Уийк” нарича Мухамад Юнус „Ганди с БлекБери”. За останалата част от света Нобеловият лауреат за мир за 2006 г. е познат като „банкерът на бедните”. Изобретателят на микрокредитирането и създадената от него банка „Грамийн” са си поставили за цел пълното ликвидиране на бедността от лицето на планетата, започвайки от най-тежко засегнатата родина на Юнус – Бангладеш. В условията на световна икономическа криза, теорията на банкера и бивш професор по икономика, че бедността се корени в системата, а не в самите бедни, изглежда все по-привлекателна.
Но дали решенията, предлагани от Мухамад Юнус, наистина могат да доведат до ново състояние на човечеството без бедност и в хармония с околната среда?
Бизнес моделът на Юнус и „Грамийн” е толкова прост, че може да бъде обяснен в един параграф. На практика, той изхожда от философията, че най-бедните хора на планетата, живеещи с под 1 долар на ден, са напълно способни да генерират богатство и да връщат бизнес кредити. Сумите, за които става въпрос често са съвсем малки – от порядъка на 10 до 50 долара. Срокът за отпускането им е няколко седмици до две години, а лихвата може да достигне двадесет процента на годишна база. Всъщност този процент е по-висок отколкото прилаганият от много от традиционните банки, които обаче отказват да отпускат заеми за толкова ниска сума или без гаранция. Въпреки съотношението на неизплатени заеми обикновено се движи под 1 процент, докато неизплатените рискови ипотечни кредити на далеч по-заможните американци в момента доближават 20 процента.
Юнус обяснява този успех с няколко далновидни политики на банката по отношение на кредитирането. Първата е, че голяма част от микрокредите се отпускат на работещи жени, които имат голям потенциал и добра визия как да подобрят живота и доходите си, и са по-склонни да реинвестират приходите, за да върнат заема. Втората политика се корени в капиталовата структура на банката – около 95% от активите й са собственост на самите кредитополучатели, които купуват акциите й, и по този начин обединяват в едно интереса на клиент и акционер. Третата политика също произтича от взаимната зависимост – кредитополучателите се обединяват в групи, които си помагат финансово, когато един или повече от тях изпаднат в затруднение.
Заслужава да се спомене и списъкът с „16 решения”, които длъжниците на „Грамийн” се задължават да приемат, и които представляват нещо повече от добра практика за управление на личните финанси. Решенията са описани и цветно илюстрирани в брошурите на банката по подобие на текстове на религиозно учение. Измежду „клетвените клаузи” фигурират поддръжката на домовете, отглеждането на зеленчуци в градината и дори семейно планиране с цел ограничаване на раждаемостта. Опазването на околната среда също е изрично споменато, наред с грижата за здравето на децата, преваряването на водата и конструирането на септични ями. „16 те решения” ясно показват амбицията на Юнус и „Грамийн” активно да повлияят на социалния и дори цивилизационен модел на развиващите се общества в Югоизточна Азия. В тази връзка дейността на банката и най-вече препоръката й да не се дават зестри за сватбите на дъщери на кредитополучателите отдавна предизвикват гнева на по-консервативните мюсюлмани в Бангладеш, и дори заплахи за отлъчване от религиозната общност.
Все пак „Грамийн” процъфтява и 30 години след създаването си е самоиздържаща се финансова институция с повече от 2 500 клона в страната. През 2008 г. банката е отпуснала микрокредити на стойност повече от 905 милиона долара като сумата на всички заеми от създаването й надхвърля 7,5 милиарда долара. Според банката отпуснатите кредити през годините са послужили за построяването на 665 хиляди домове. Само през 2007 г. парите на членовете и съсобственици на банката (които към момента са 7,7 милиона – точно колкото населението на България) са финансирали 10 хиляди нови домове, 20 хиляди следвания на студенти и 17 хиляди телефонни постове в малки села. В допълнение към тези постижения банката провежда и целенасочена програма за подпомагането на най-неравнопоставените членове на най-бедната азиатска държава. От 2002 г. досега „Грамийн” и Юнус се противопоставят на усилията на собственото си правителство да криминализира просията в градовете като предлагат алтернативата на безлихвени заеми за просяците и то при определени от самите тях условия. Кампанията им изглежда дава резултат и многобройните преобразени човешки съдби свидетелстват, че „карма капитализмът” практикуван от Юнус и компания може да постигне заложената цел – пречупването на цикъла на бедността.
В книгата си „Свят без бедност”, публикувана в началото на 2008 година, Мухамад Юнус дискутира причините за нерадостното състояние на човечеството, както и възможните решения за справяне с проблема. Основният ресурс за обръщане на тенденцията за крайна бедност, икономистът вижда в креативността, енергията и желанието за по-добър живот на жените в развиващия се свят. Подпомогнати от технологиите на 21-ви век и подобрения достъп до информация и образование, мечтите на тези жени биха могли да придобият форма в по-справедливи и по-богати общества в Азия, Африка и Южна Америка. За Юнус този процес се характеризира с децентрализация на политическата и икономическата власт. Създаденото от самия него „движение за микрокредитирането” би трябвалода послужи като катализатор за промяната.
Може би последният въпрос, който стои нерешен пред визията на света без бедност и икономическа неправда е свързан с опазването на околната среда. Критиците, основно тези от развитите страни, отдавна отбелязват, че благоденствието на Азия, Африка или Южна Америка е обвързано с прекомерното изчерпване на природните ресурси и капацитета на екосистемите в тези региони. Мухамад Юнус твърди, че докато бизнесът на банката му се състои в осигуряването на прехрана и покрив над главата за хората в крайна бедност, въздействието върху околната среда от тези хора ще остане малко. В крайна сметка, целта на микрокредитите е именно поставянето на пари в ръцете на отговорни бизнесмени, които ще се погрижат тези пари да не ги нахранят само днес. А финансовата криза ни учи, че хората, заслужаващи този вид доверие едва ли са онези, на които традиционно сме склонни да дадем парите си.
Браво Апо! Добра тематика, добър текст. Алтернативите, чистият мерак за промяна на „кармата“, и самодисциплината са трите неща, които от сумата и години ужасно липсват и у нас.
http://svejo.net/home/link_summary/253051-bankerut-na-bednqcite-Muhamad-Iunus
Браво, Апостоле!