Един милиард киловат часа, или енергия достатъчна да се захранят 78 000 домакинства в САЩ годишно, произвежда американската верига супермаркети Walmart от възобновими енергийни източници (ВЕИ).
Преди месец американският канал CNBC публикува статия със заглавие „Трябва ли Walmart да изготви енергийната политика на САЩ?“, в контекста на неясните приоритети на двамата кандидат-президента (Обама и Ромни).
Walmart имат:
- годишен оборот, който ги нарежда в топ 20 държави в света по БВП,
- 150 милиона клиенти, които ги изстрелват сред 10-те най-големи държави по население,
- ясна цел да постигнат 100% захранване само от ВЕИ,
- и най-важното, работят по налагане на култура за „по-малкото е повече“.
В такъв случай, пита авторът Тери Таминен, бивш секретар на калифорнийската агенция за опазване на природата, има ли ‘нацията’ Walmart нещо, на което да научи държавните институции за мениджмънт на енергийните ресурси?
Walmart, разбира се, правят всичко това, защото е добър бизнес и преди да инвестират внимателно оценяват ВЕИ проектите според девет изисквания. В България сме много добре откъм изискването за наличност – имаме и вода, и слънце и вятър. За съжаление, по останалите изисквания не се класираме, заради правителствената политика, която прави този бизнес все по-труден, инвеститорите все по-несигурни, а България все по-изостанала в адаптирането си към новите енергийни реалности. В последните няколко седмици се стигна до там, че диалогът между инвеститорите и регулаторите минава през абсурдната за това медиа на уличния протест. А защо е така може да попитате хората, които ще се съберат на протест за трети път този месец днес в 9.00 часа сутринта пред сградата на Държавната комисия за енерго и водно регулиране (ДКЕВР).
За повече: Трети протест на ВЕИ производители пред ДКЕВР – 08.10.2012, 9:00ч