Силно мразите електрическите коли? Искате да докажете, че те са ненужни, безполезни и дори вредни? Ето как в 10 кратки стъпки.
По материал на Стийв Харви за grist.org и plugincars.com
За начало научете следните факти наизуст:
- Електрическите коли са страшно скъпи. За единствен пример давайте луксозната Tesla Roadster с цена от около 150,000 лв. Ако се наложи да говорите за Nissan LEAF (на снимката), който варира между 50,000-60,000 лв, (неофициална цена за българския пазар и без полагаемото данъчно облекчение за “зелени” коли) просто съпоставете неговата цена с тази на конвенционална кола, която е не по-скъпа от 17,000 лв. Така ще докажете, че електрическият вариант е много по-неизгоден.
- Зареждането на батериите ще претовари мрежата. Напълно забравете затова, че повечето електрически коли ще се зареждат през часовете на най-ниско потребление. Забравете и факта, че зареждащото устройство на Nissan LEAF харчи 3.3 киловата. Ще е забавно, ако направите това изказване докато употребяващата 4.4 киловата пeралня работи на пълни обороти във вашата кухня.
- Електрическите коли са по-вредни за околната среда. Това не е вярно, но ако го повтаряте достатъчно често хората ще повярват. С досада извъртете очите си и обяснете, че производството на електричеството за този тип коли също замърсява. Ами батериите? Припомнете, че те са отровни и множество такива ще се натрупат на сметищата. Преценете публиката и сметнете ли за подходящо, кажете, че въглеродният диоксид е измислен от богатите либерали.
- Електрическите коли са олицетворение на “зелените сноби”. Помнете, че тези коли за вас са символ на нещо което мразите. Това не са просто коли.
- Никой не иска да купува електрическите коли. Не споменавайте, че компаниите едвам успяват да смогнат с огромното търсене и затова клиентите се налага да се запишат в списък и да чакат по две години преди да получат колата си. Ниските продажби в първите месеци след представянето на колите доказват, че никой не иска да ги купува. Точка.
- Важно е да запомните това: електрическите коли имат ограничен пробег. Това всъщност е вярно, затова е добре да наблегнете на него – асоциирайте този факт с чувството на неспокойствие. Ако някой любител на електрическите бръмчилки напомни, че на конвенционалните коли също им свършва бензина веднага ги погледнете сякаш са луди и сменете темата. Наистина няма значение колко много конски сили имат най-модерните електрически коли – за вас те са колички за голф.
Сега се закълнете, (над ръководството за джип Hummer) че никога няма да си отваряте устата за следните неща:
- Разходи за бензин. Нито гък! Една нормална кола ще изхарчи бензин на стойност около 27,000 лв. за да покрие средно 200,000км изминати през времето на ползване. За същото разстояние, разходите за ток на една електрическа кола ще са около 5,500 лв. Само, ако хората започнат да си правят сметката за тези допълнителни 21,000 лв разходи …
- Ангренажен ремък. Смяната му в конвенционалните коли струва няколкостотин лева. Разбира се, на собствениците на електромобили подобно нещо никога няма да се наложи. Историята е същата със смяната на масла и други големи разходи по поддръжката на бензиновите коли.
- Гладкото и тихо возене. Хората плащат хиляди левове допълнително за това удоволствие. При електрическите коли тишината и комфорта са стандарт. Избягвайте да говорите на тази тема, а си мъмрете нещо за голф количките.
- Бъдещето. С времето електрическите коли ще стават все по-достъпни и евтини, защото цената на производство и по-специално тази на батериите ще падне. Пробегът на този тип коли ще се увеличи, зареждането ще става по-бързо, ще има повече избор заедно с редица други подобрения. Цените на електромобилите вече са сравними с тези на бензиновите си събратя, а само след няколко години може би ще бъдат и по-евтини.
Шшш, повтаряйте, че електрическите коли са много скъпи!
Дори не си и помисляйте да вземете електрическа кола за едно кръгче или пък да попитате някой собственик какво е да караш такава. Чувствайте се свободни да добавите още аргументи срещу електромобилите в коментарите си по-долу.
Top Gear като че ли също не е голям фен на колите задвижващите се с ток. Преди почти две седмици компанията “Nissan” обвини предаването, че е представило възможностите на модела LEAF по подвеждащ начин, след като в излъчената в края на Юли серия, батерията на колата пада “неочаквано” по време на тестовото каране. Заключението на водещите е било, че „електромобилите не са бъдещето“. Важна подробност която не става ясна на зрителите е, че батерията е била изтощена от екипа на предаването до около 40% от капацитета и преди да тръгнат на път. Да не би някой се опитва да убие електрическата кола отново?
Според мен в момента електромобилите са много скъпи и биха се изплатили само на фирми, които правят поне по 200-250 км/ден. На обикновени хора, които ги ползват за излизане през почивните дни, не може да им излезе сметката нито с електромобили, нито с нормални нови бензинови и дизелови автомобили. Чакам електромобилите да поевтинеят 2-3 пъти и тогава ще се замисля.
Напълно добронамерен въпрос и ми се ще да го включиш в списъка (може и със саркастичен тон 😉 – и все пак:
как е решен проблемът с отоплението (климатизацията) на салона и с товароподемността на багажника?
Питам, защото според мен именно климатроникът и багажникът отличават леката кола от мотоциклета, т.е. важни са.
За колко часа мога да стигна с LEAF от София до Атина?
Замислете се сериозно върху т.3 – малко наивно сте я списали, едно такова шеговито :).
А иначе простата сметка хич не излиза – просто не е изгодно за масова употреба.
Поне докато не направят батерия издържаща 600 км без зареждане електро колите си остават снобска грийн играчка.
На мен пък не ми харесва перспективата за живота на батерията. Литиево-йонните батерии издържат към 3г. най-често. Като погине батерията ще ти трябва нова, а те са скъпи, даже много. Да не говорим, че живота на батерията зависи много от начина на експлоатация и зареждане. Пример: т.нар. Level 3 зареждане при висок волтаж, което съкращава времето за зареждане много, съкращава и живота на батерията. За инфраструктурните преустройства, smart grid и пр. не ми се говори. В С.Америка се вихрят яко върху това и следенето на развитията неибежно кара да се сещаш за Оруел. Иначе Leaf е много сладък, Нисан ги подаряват за ползване на електрическе компании …. Тя тая тема е длъжка ….
Текста е манипулативен и пълен с откровени лъжи .
Я ми дайте TCO на електрическа кола , защото САМО АМОРТИЗАЦИЯТА и е над 1000 лв/месец ! . Ако знаете какво изобщо е амортизация.
Защото на моята дизелова количка TCO e 20 стотинки/километър (с включена амортизация) , или 500-700 лв/месец . Дори тока да е БЕЗ пари , електрическата кола трябва да прави > 5000 км пробег месечно , само за да стигнете до TCO на дизела . А тока съвсем не е без пари.
Освен това аз с едно зареждане минавам 1200 км ! , а електричката дали изобщо някога ще се доближи и до половината ?
Ако електричката беше по-изгодна , още утре щях да си купя , АМА НЕ Е. И освен, че не е изгодна, би ми била и напълно безполезна, защото често изминавам по 200-300 км дневно.
Бих повярвал на подобни писания, едва когато си купите електричка и публикувате ТСО-то при разумна експлатация ( 2000-4000 км /месец) . Тогаз ще го сравним с богатата база за ТСО на всякакви ДВГ автомобили. Със сигурност ще имате по ниско ТСО от някоя Х5 или Q7 , ама не и по-ниско от обикновен автомобил.
п.с. За периода на смяна на 3-4 ангренажни ремъка , електричката требе да смени батериите. Тва някак сте го пропуснали.
Ааа , БЪДЕЩЕТО ?!? , ами когато то дойде, тогава ще започнем да купуваме електрички 🙂
ami 4e nali lektromobila kato stane masov 6te slojat aksiz na toka,da ne govorim 4e golqma 4ast ot toka se proizvejda ot vagli6ta koeto si e daje po-golqmo zamarsqvane, a tezi fotovoltaici koito gi naslagaha,tam e o6te po-lo6o za6toto se subsidira ot vas i ot nego pe4elqt 4ujdi kompanii koito sa investirali tuk
Защо никой не споменава, че когато дойде време да смените батериите най-вероятно ще се наложи да продадете колата, защото комплект нови батерии струват към 5000 лв.
Дори и да сте допуснали грешка и статията ви да е написана наивно, миисля, че е редно да отговорите на всички тези коментари.
Електрическите батерии висок клас са изключително издържливи. Цената им обаче е ужасяваща. Ако искате да минавате 400 км с едно зареждане само батериите ще са по скъпи от същия (среден клас) кола. Японците както обикновено ще преборят този проблем. Май вече са го преборили. Давата ти батериите под наем, а когато капацитета им падне под 80% ги поставят на стационарно устройство. Ветрогенератор да речем. При нас ценовите условия са други така , че ще чакаме да менат 3-4 или повече години когато акумулаторите паднат ценово и ел. кола стане с 20-40% по-скъпа от бензинова. Аз съм убеден в това. В началото на автомобилната ера най-скъп е бил светлинния газ дизела е бил 6-10 пъти по-евтин а бензина се е изхвърлял. Така , че Горичка повече търпение.. Не е нужно да хващаш гората. Освен това Батетата от Брюксел ще намерят начин да намалят зависимостта хем от петрола хем от Русия при спазване на еко нормите..
Чудя се що за песимист е българина? Способен е да ти докара от 9 кладенеца вода само и само да оплюе нещо което не е измислил или създал той самия. Тук прочетох интересни коментари някои от които са лишени от всякаква логика… Моето мнение е, че електромобилите са предназначени за градско каране, а това дори и в големите градове почти не надхвърля 60-70 или дори 100 км на ден, след това си зареждаш колата през ноща и на другия ден си пак с нея. Тези които говориха за пробег на дизела си, и разстояние от София до Атина, първо бих ги посъветвал да си купят самолетен билет, защото наистина омръзва да шофираш 10-15 часа и да изминеш 1200 км. без да слезеш от колата, но моля да ме извинят, те сигурно го правят това всеки ден и са свикнали да им се потят задниците по седалките. Този с „ТСО“-то, без да знам какво точно значи тази абривиатура, разбирам, че е някакъв вид обезценяване и амортизации. Ами да, колкото повече пари си кихнал в магазина, толкова повече ще ти изгорят след като си изкараш колата пред автосалона и запалиш двигателя. Факт, но без никакво отношение към идеята „електромобил“. Колегата може би забравя смяната на масла, филтри, гарнитури, ролки, свещи, антифриз, термостати, фибър, ремъци, семерини и още стотици детаили които рано или късно се скапват. А времето което ще е необходимо да обикаляш по майстори и сервизи… колко струва? Това включи ли го в ТСО-то? Вярно, че и парния локомотив е бил много сложен и много силен, но отдавна вагоните се теглят от друг вагон с електродвигател между колелата. И на последно место: Електрическия ток. Това не е суровина (като петрола например) а производно, което може да се добива по много начини, някои от които направо елементарни. Това означава,че алтернативата да не плащаш луди пари за литър бензин или нафта на нефтопреработвателни монополисти и производители е направо страхотна и дори математически уравнението за сега да не е в полза на тази идея, то тя си заслужава внимание и подкрепа защото тя ще ни направи по-малко зависими от петролните компании. Или с други думи: повече левчета в нашия джоб и ще си ги харчим за наше удоволствие, а не някой друг за негово.
Със здраве български шофьори.
Ами то като ще е само за градско, нали си имаме автобуси, тролеи и трамваи, че и метро.
Ама няма лошо, нека се пробват, по-насетне и за извън градско ще направят.
Според мен личното градско возило не е икономически изгодно. Повече линии и по евтин градски транспорт ще задоволи напълно нуждите ни. Ние сме мъничка страна и климата е добър, и това е!
Супер статия. Повечето от коментарите показват какви сме хората, плюем алтернативите и новото, без да сме погледнали по – обективно на нещата.
Да, факторите като цена, пробег са най – важни за момента за потребителя и поради тази причина и ред други, електрическата кола не е въведена в масова употреба.
Технически погледнато, нищо не пречи на големите компании да произвеждат електрически автомобили на цена дори по – ниска от тази на колите с ДВГ.Не е проблем да се изгради инфраструктура чрез която да се зарежда колата и така да се изминават дълги растояния. Има търсене, има и батерии с които ЕК (електрическа кола) може да измине 500км .Това е факт – Дженеръл мотърс бяха пуснали EV1 на американският пазар още през 1996г. Колата е била супер бърза, покриваща нуждите на 90 % от хората, 0% вредни емисии. Никой така и не разбра за тази кола и възможностите й , всичко беше потулено.
Сега, някой беше писал че за това електричество трябва да се горят въглища и нефт и да се замърсява околната среда, но това не е точно премислено. Повечето от вредните емисии във въздуха се произвеждат от колите с двигатели . Те са основния фактор който замърсява околната среда , така че дори да се налага в бъдеще да горим повече въглища за да произвеждаме ток, електрическата кола пак ще бъде оправдана. А както казва Атанас, има много други начини за добиване на енергия от неизчерпаеми източници като слънцето, вятъра, вълните, геотермалната енергия и други.
Отгоре на всичко електрическата кола е много по – проста и чиста от колата с ДВГ . Имаш батерия , свързана към усилвател, свързан към електрически мотор.
Тези, които спират развитието на човечеството са петролните компании. Това е бизнес за билиони, има още нефт, и докато не свърши окончателно, ще продължават да ни залъгват с хибриди и коли на етанол и водород. Същото е и с енергията – имаме техническите възможности да добиваме енергия безплатно във всяка точка на земята, но тези технологии се крият или убиват, както и техните откриватели.
Сега само ви залъгват че света се развива, глупости ! Равиват се джунджуриите като телефони , плазми, има хиляди видове и вие можете да избирате от тях. Но що се отнася до избора на това как да добиваме енергия, компанийте са няколко.
Както и да е , електрическата кола е бъдещето, въпрос на време е 🙂
За мен това заглавие е доста абсурдно имайки предвид, че този тип автомобили са нашето бъдеще и с тях няма да вредим толкова на околната среда, а съответно и на нас самите.Пишете интересни неща и се радвам, че споделяте с нас.За жалост сегашните цени на този тип коли е доста висока.Единственият им проблем е този ограничен пробег, който се надявам с течение на годините да се усъвършенства и да измислят начин да може по дълго време да се карат без да се зареждат.