Да живеят Електрическите автомобили , Смърт на Водородните!

автор: Симеон Белорешки
.   .   .

Мечо Пух би казал: Колкото повече караш EV, толкова повече се радваш

През април описах тук моите първи впечатления от EV, след като се разделих с ДВГ, който управлявах почти 40 години при над 600-700 хил. навъртени километра.

Имаше препечатки и в други медии и естествено това породи доста коментари.

И естествено, повечето бяха от хора, които никога не са имали личен опит и вероятно смятат, че понеже са чели много, може и да изглежда, че имат опит. Имаше коментари, които показваха, че не е четено задълбочено, защото не казваха нещо по-различно от вече описаното. Разбира се, някои от коментарите имаха основание, макар да бяха повече в сферата на “наци граматиците” като например фактът, че съм употребил зареждане с ток стигащ до 60 kW. Упрекът е правилен, но у нас ток има смисъл на електрическото захранване и затова казваме “няма ток”, а не няма мощност.

Имаше и супер неочаквани реакции. След публикуването на статията ми в една от най-добрите групи във ФБ „Електрически автомобили“ ми бе забранен достъпа и нямам никакво обяснение извън подозрението, че нямам Тесла. Може и да е грешка. Независимо от всичко си дадох сметка, че дори и сред повечето мои познати и приятели цари пълно неразбиране на цялата картинка и влиянието на заобикалящата ни заблуждаваща информация е голямо..

Въпроси и заблуди

Ето част от основните въпроси и заблуди

  • Може ли да стигнеш до морето с едно зареждане
  • Много време се губи в зареждане
  • Цените на зареждане на външни зарядни са много високи и се обезценяват ползите от евтиния ток
  • Няма достатъчно зарядни
  • Мрежата няма да издържи като почнат всички да зареждат през нощта
  • Хората по селата кога ще могат да си позволят ел. коли
  • След седмата година колата трябва да се изхвърли и няма остатъчна стойност
  • Ел. колите не работят зимата
  • Продажбите на ел.коли намаляват, хората масово се връщат към ДВГ
  • Без субсидии ел.коли нямат шанс
  • Бъдещето е на водородните коли

Няма да отговарям на всичките въпросите и заблуди, но ето най-важното:

1. Може да се стигне до морето, което, разбира се, зависи от много неща – каква е колата, каква е батерията, по какъв начин се кара колата. Тук отговорът е, че така или иначе се спира за обяд или почивка, а 10-15 мин на бърза станция напълно отстраняват притесненията за обхвата на автомобила.

2. Колкото и парадоксално да звучи, аз сега харча далеч по-малко време за зареждане. Първите 8 хил. км не ползвах зарядни по пътя – зареждах в къщи и на крайната дестинация. Времето, което “губя” за зареждане в този случай, e 20-30 секунди да сложа и махна конектора. 70-80% от пътуванията с кола са под 80 км на ден. Вече имаме и зарядна
станция в офиса, която зарежда и от тока, произвеждан от соларните панели на покрива. Това може да бъде един от допълнителните стимули за служителите, като се спестяват разходи за бензин, а и стимул да се ходи в офиса, ако няма възможност за зареждане вкъщи.

3. Извън ниската цена на домашния ток, дори при цена от 70-80 ст. на квч , пак е с 30% по-евтино от бензина . При 70-80% от зарежданията на домашен ток, говорим за 3-4 пъти по-ниски разходи за гориво. Освен това има известна предвидимост на разходите за гориво.

4. Много хора не разбират, че в БГ вече има огромна мрежа от зарядни станции (за все още сравнително малкия брой ел.коли), далеч повече и по-хубави от една Гърция примерно. И това без никаква помощ от държавата. Или всъщност точно заради това. Поне не пречи. Тези зарядни станции са изградени в повечето случаи на територията на съществуващите бензиностанции и не се набиват на очи като конвенционалните. Нещо повече, и в това е парадоксът – когато съм в града, не търся бърза станция, а “бавна”, защото при бързата трябва да чакам 10-15 мин докато зарежда, вместо да си върша работата и тя да се зареди за час-два.

5. Все повече и повече коли ще се зареждат през деня, на всевъзможни места и това са така наречените destination chargers, което не е нищо друго, а сравнително евтини и маломощни зарядни (примерно 7 kW), които ще ги има в паркингите, хотелите и въобще на местата, където отивате или временно сте спрели.

6. Всъщност, продажбите на електрически автомобили растат точно там където има най-много нужда – Китай (14%) при голяма база и страните извън Европа и САЩ (40%) при по-малка база. Очевидно е, че Европейската автомобилна индустрия изостава и ще понесе съществени щети идори митата, които се обсъждат срещу китайските автомобили няма да ги спасят. И да, някой трябва да потърси най-после отговорност за похарчените от VW 36 млрд. евро за глоби покрай DieselGate, вместо тези огромни ресурси да се вложат в инвестиции по изграждане на веригата за доставки на електрически автомобили в момент, в който европейските автомобилни гиганти бяха водещи.

7. Не, не е вярно, че няма пазар на колите втора ръка. Всъщност, повечето EV коли в България са имено такива, внос от Европейските държави. Нека да отбележим, че България остана единствената държава в Европа, която няма в момента, както и никога не е имала субсидии за EV. И това всъщност, от днешна гледна точка е добре, че е така. В момента, инфраструктурата изпреварва значително броя зарядни. Средната натовареност на зарядните станции е от порядъка на 10%. Разбира се, това варира в зависимост от местоположението. Трябва да се има предвид, че бързите зарядни са сравнително скъпи съоръжения, стигащи до 60-70 хил.евро, без да се броят евентуално трансформатори,
инсталиране и т.н. При тези скъпи инвестиции и ниско използване все още, това е труден бизнес в момента, но хубавото е, че се инвестира. Има и европейски програми, и все повече и повече участници, като например Единния системен оператор, който също ще изгражда вериги от станции. Те ще бъдат в близост до техни съоръжения, което означава, че ще могат да осъществяват доста по-евтина услуга и да бъдат нещо като определящи ценовия диапазон.


Фигура 1 . Ръст на EV колите за първото полугодие на 2024

Защо е този рев срещу ел. колите?

Добре, ако всичко което казвам е вярно и има толкова предимства, защо има толкова негативизъм срещу ел. колите ? Аз ли съм пък толкова умен ? Ето една малко по-обхващаща перспектива на нещата.

Пазарът само на петрол е 2 100 000 000 000 долара годишно. Консумацията му е разпределена горе-долу така:
1. Леки автомобили – 50%
2. Камиони – 25%
3. Петрохимия (пластмаси,химикали) -15-20%
4. Други (включително като гориво за дизелгенератори и LPG) – 5-10%
Това обяснява и стратегията на Мъск да започне с ел.колите, за да се постигне масовост и намаляване на цените,трупане на опит и приемане от обществото и после идват електрическите камиони.

Стратегията „Мъск“ застрашава обаче и останалата част от фосилната енергетика, тъй като възможността да си зареждаш колата в къщи дава възможност това да се прави от евтина соларна енергия (съответно очакваният растеж на консумацията на електричество ще бъде посрещано от ВЕИ, а не от въглища и газ).

Това показва, че този огромен пазар на петрол за транспорта е заплашен с почти пълно изчезване в близките 30-40 години и ще сме свидетели на сериозни сътресения още следващите 4-5. Не вярвате? Ние вече виждаме наченките. Цените на петрола стагнират, въпреки огромното напрежение в Близкия Изток и нито военните действия, нито стрелбите по танкери успяха да ги повишат. Спомнете си че до скоро само предположенията за ескалация водеха до ръст на цените.


Фигура 2 . Продажби на автомобили в света

А данните са красноречиви: колите с вътрешно горене имаха своя пик през 2018. Продажбите никога няма да се възстановят до нивата от 2018, защото расте процента на ел.коли. Разбира се, че е прекалено малък на фона на останалите, но вече има 40 млн. коли по пътищата. Тъй като това са коли, които иначе щяха да бъдат конвенционални, то това премахва нуждата от петрол за 80 млн. коли. Това е и големия проблем – EV колите НЕ изяждат от ръста на конвенционалните, а просто ги заменят и затова конвенционалните коли не растат с очакваните темпове и IEA и OPEC ревизират надолу ръста на търсене на петрол. ЕV автомобилите (тук дори не смятам хибридите)
заедно с електрическите моторетки вече отнемат около 2.5-3 млн. барела петрол на ден.

Бензинът е с добив около 50%, дизела около 30% , а това при цена от около 70 $/барел прави около 210 млн $ на ден или едни 77 B$, което няма да постъпят във фирмите, добиващи петрол и газ. И по-страшното е, че това само ще се увеличава. Разбирате ли сега, защо е този рев и дезинформации относно EV колите. Те ще направят всичко възможно преходът да се забави. И докато това е обяснимо за държави хранещи се от петрол и имащи силно петролно лоби, то е напълно необяснимо за страни като нашата, която би трябвало да прави всичко възможно да намали зависимостта си. Освен ако все пак не отчетем, че сме превзета държава и тогава всичко си идва на мястото.

Точно тази атака от петролните компании и свързаните с тях медии, както непредвидимостта на Тръмп са част от причините на войната на Мъск с медиите и това Мъск да се увърта около Тръмп, защото при евентуална му победа, бизнесът на Tesla e под въпрос. И за да стане ясно какво се случва, трябва да се обърне внимание на думите, които Мъск каза веднага след като подкрепи Тръмп: “ аз нямам избор освен да подкрепя EV” . Мъск не е истински поддръжник на Тръмп, той беше в неговия екип със съветници след встъпването му в длъжност, но напусна след 4-5 месеца, защото разбра , че си има работа с безполезен към онзи момент човек.

Какво да очакваме?

И в предната статия го казах, и сега ще повторя – в дългосрочен план, а и в средносрочен (10 г.) EV ще доминират в световен мащаб. И тази тенденция не може да бъде спряна, тъй като зад нея стои Китай , а те ще направят всичко необходимо да завладеят света с ВЕИ технологии, Батерии, EV. И докато го има Китай, така ще бъде.

Това не означава, че Западът ще прави каквото трябва. Последните популистки вълни биха тласнали страните в режим на протекции, което само ще влоши и без това голямото изоставане във ВЕИ . Хората, управляващи огромните финансови потоци обаче не само могат, но със сигурност ще бавят нещата.

А водородните автомобили – Не чакайте. Нито с Водородни клетки (Toyota Mirai) нито смешката с Водородния двигател с вътрешно горене. Защото имат много по-ниска ефективност и обхват, а цената на водорода е астрономическа, а инфраструктурата я няма никаква. И няма да я има.


Фигура 3 . Ефективност и пробег на EV и водородни коли

Най-хубавата функция на EV?!

За малко да забравя – знаете ли, кое е това, което най-много ползвам -дистанционното управление на климатика на колата. Мога да включвам откъдето и да е през приложението , мога да сложа и автоматично да го прави в определени часови и то независимо дали в отворено или затворено помещение. Много ли е, ами може и да не е, но не може при ДВГ в гаража.