Не ти трябва синоптик, за да знаеш накъде духа вятърът

Заповядайте на събитието на Галерия Credo Bonum – Не ти трябва синоптик, за да знаеш накъде духа вятърът.

 

• Официално откриване: 16 ноември, 18:00 ч.

• Дати на изложбата: 16.11 – 07.12.2023 г.

• Мято: Галерия „Credo Bonum”

• Адрес: ул. „Славянска” 2 София, 1000

• Участници: Невена Екимова (България), Коко Кръстев (България), Айко Ямамото (Япония)• Визуална идентичност и дизайн: Studio FRANK

• Credo Box: Самостоятелен проект на Невена Екимова
16.11 – 27.12.2023 г.

.   .   .

Повече за събитието:

Фондация и галерия Credo Bonum започват серия от изложби и събития, посветени на климатичните промени, които ще запознават публиката с възможни решения и ще изграждат партньорства между бизнеси и артисти, с цел по-устойчиво бъдеще и промяна на нагласите.

Цикълът събития носи името “Не ти трябва синоптик, за да знаеш накъде духа вятърът” (“You don’t need a weatherman to know which way the wind blows”) цитат от песента Subterranean Homesick Blues на Боб Дилън, като първата изложба обръща внимание върху бързата и свръх-бърза мода и нейния екологичен отпечатък.

Ние консумираме – и то постоянно. Навлизането на бързата мода в живота ни направи дрехите по-евтини и достъпни, но на огромна екологична цена. Циклите на модните тенденции също станаха по-кратки, пазаруването, често пъти онлайн, се превърна от необходимост, в хоби, а след това и в мания. Ние просто не можем да спрем. Малко хора си дават сметка, какво стои зад този съвременен комерсиален феномен. Зад нея се крият въпроси за огромния екологичен отпечатък, за липсата на устойчивост, за трудовата експлоатация, и още много други, за които се нуждаем от нови политики в бъдеще. В същото време, дрехите ни обличат, но и ни придават индивидуалност и идентичност, те са важна част от нашия живот, от която не можем просто да се откажем. Обръщайки се към изкуството, в рамките на един изложбен процес между художници, визуални артисти и изследователи ще се опитаме да разгледаме как текстилът ни разделя, обединява и движи напред – и всичко това едновременно. Ще проследим нишката между човешкия живот, труд и бизнес и природния свят и заобикаляща ни околната среда.

Модната индустрия и евтините дрехи имат огромен принос за климатичната и екологичната криза. За да се направи само една памучна тениска, са необходими около 2700 литра прясна вода – това е количеството питейна вода, което човек потребява за две години и половина. Счита се, че модната индустрия е отговорна за 10% от световните въглеродни емисии – повече от международните полети и морското корабоплаване взети заедно, по данни от Европейската агенция за околната среда. Всяка година европейците употребяват почти 26 кг и изхвърлят около 11 кг текстил (източник: https://www.europarl.europa.eu/…/kak-tekstilnata…)

В тази изложба отправяме поглед към моментното състояние на нещата и бързата консумация в ерата на потребителския фетишизъм. Художничката Невена Екимова ще си партнира с компанията за събиране и оползотворяване на ненужни дрехи – TexCycle. Тя ще използва рециклирани текстилни изделия от производството на компанията, за да създаде в пространството на галерия инсталативна среда от тъкани, вид пашкул и агора за съпътстващите събития към изложбата. От 2018 година досега българският бранд TexCycle събира над 6000 тона текстилни отпадъци чрез своите специализирани контейнери в цялата страна.

Японката Айко Ямамото, която ще гостува за първи път в България с подкрепата на фондация Nomura, ще създаде инсталация от тъкани, обагрени с използването на билки от Витоша планина и ще обърне внимание върху феминизираната професия на производство на коприна във фабрика за коприна в Япония. Модният фотограф Коко Кръстев ще изследва шивашките ателиета в София, като своеобразен контрапункт на бързата мода, с поправянето на дрехите и продължаването на техния живот.

Бързата мода

Днес светът консумира около 80 милиарда тона нови дрехи всяка година. Това е 400% повече от количеството, което сме консумирали само преди две десетилетия. Периодът между момента, в който модната тенденция се появява на тротоара, и момента, в който е видяна за първи път в медиите или на модните подиуми, е намалял до няколко дни, а може би докато четете това са вече часове. Бързата мода може да се определи като евтино, но модерно облекло, което краде идеи от културата на знаменитостите или от модните подиуми и ги превръща в масово търсени дрехи. С появата на марки като Shein вече говорим и за свръх-бърза мода.

Проектът се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура” и в партньорство с Българо-американска кредитна банка, TexCycle и фондация Nomura, Япония.

.   .   .

Съпътстващи събития

18 ноември | 11:00 ч.

Уъркшоп с Айко Ямамото
*С предварително записване

23 ноември | 18:00 ч.

Кризата в гардероба и как тя касае света?
Дискусия с участието на представители на
Answear.bg, Remix, FREA, Fashion Days, H&M и други.