От класната стая до фасилитатор: Ученици и учители в борбата с климатичните промени

автор: Ваня Иванова
.   .   .

Сдружение „Горичка“, с подкрепата на Виваком регионален грант, финализира международна програма за обучение на тема климатични промени, част от проекта „Климатична наука в класната стая“

Програмата има за цел да повиши осведомеността и ангажираността към климатичните промени чрез интерактивни работилници и обучения на учители и ученици.

Основните цели на проекта бяха 50 участници, 10 от които фасилитатори в три български града с крайна цел повишаване на познанията за климатичните промени и изграждане на умения за провеждане на климатични работилници.

В първата фаза на проекта се обучиха 56 учители от градовете София (ЧСОУ Увекинд), Плевен (СУ Иван Вазов) и Кърджали (СУ П.Р Славейков).

Като основен инструмент бе приложена интерактивна образователна програма, наречена Климатична фреска – научна работилница под формата на игра, която проследява сложните взаимодействия между човешките дейности, различни елементи от климата и последствията за хората и планетата. Играе се с комплект от 42 илюстровани карти, които участниците, водени от фасилитатор, трябва да подредят по причинно-следствена връзка и така да научат най-важното за промените в климата. В края на работилницата всички са поканени да се изявят творчески, да споделят емоции и да дадат предложения за решения на климатичната криза. 

“Обученията, които съчетават в себе си практически дейности и теоретични знания и се провеждат  под формата на игра са въздействащи и  помагат за  по- лесното възприемане на информацията” – обобщава Мелиха Салиф, учител по химия и биология.

Вторият етап маркира голям успех с обучението на 13 фасилитатори (с трима повече от предвиденото поради повишения интерес), обнадеждени и мотивирани да предприемат действия, които ще направят земята по-добро място за живеене.

С голяма радост за нас и гордост за своите училища, измежду доброволците за фасилитатори имаше и деца – ученици на съответните учебни заведения.

В края на програмата подкрепихме новообучените фасилитатори в първите им фрески с деца от техните училища. С нови знания и уверен подход най-младите от фасилитаторите информираха своите връстници за важността и неотложността на проблема с климатичната криза.

Ето как Неше Муталинова, учител по биология и здравно образование, акцентира вдъхновяващ момент от преживяването, в който предаването на информация с игрови подход отключва съзнанието и мотивира за идеи и действие:

В резултат усилията ни да създадем общност от учители и ученици, обучени да разпространяват познанието за климатичните промени, се простира извън рамките на класната стая. Потенциалът на растеж на броя участници и фасилитатори на “Климатична фреска” продължава с всички близки, познати и приятели на новообучените фасилитатори.

“В дългосрочен план моето въздействие чрез обучаване на други и разпространяване на знанията ми за климатичните промени, може да се мултиплицира и да достигне до широк кръг от хора” – казва още учителя по биология Неше Муталинова.

Обратната връзка, която получихме от участниците силно ни развълнува. Освен висока ангажиранираност към проблема, учители и ученици споделиха и усещане за личностно израстване, наред с ползотворно и широко социално взаимодействие в нова общност, силно вдъхновяващи моменти и принос към важна и глобална кауза.

Един от най-изявените, измежду обучените фасилитатори, споделя следното: “Реализирането ми като фасилитатор в климатична фреска е не само възможност за личностно и професионално развитие, но и шанс да допринеса към глобалната борба с климатичните промени. … Особено значение за мен оказва възможността да разширя мрежата ми от контакти и участие в нови, значими проекти, които имат реално въздействие върху общността.”

Програмата „Климатична наука в класната стая“ доказва, че с правилната подкрепа и мотивация, учениците и учителите могат да станат истински двигатели на промяната, водейки към по-добро и осъзнато бъдеще.