Христина е завършила френска филология в Софийския университет. Междувременно работи като икономически журналист в сайта Investor.bg. По-късно започва да подпомага вътрешната и външна комуникация в едноименната вече пораснала компания. Печели стипендия и заминава за Франция, където специализира връзки с медиите, вътрешна и външна комуникация.
Винаги са я вълнували социалните теми, особено тези свързани с децата. Освен, че ги обожава (децата), има две свои – Емма на 10 месеца и Мартин на 3,5 години. Привърженик е на привързаното родителство, ненасилствената комуникация, съвременните системи на образование и обучение.
Мечтае да се научи да свири на пиано (категорично обещава, че ще го направи) и е на път да реализира мечтата си да преподава френски на деца.
. . .
Горичка: Кое е най-трудното днес за един родител?
Да бъдеш просто родител – истински, добър, спокоен, знаещ и можещ. Такъв, който се вслушва в себе си и в инстинктите си и не се губи в океана от информация и „полезни съвети“, които го заливат относно възпитанието на собствените му деца.
Горичка: Препоръчайте ни една книга или блог за родителство или образование?
“Unconditional Parenting” на Alfie Kohn. За разлика от другите подобни книги, които започват с „как да научим децата да правят това, което им кажем“, тази от самото начало повдига въпроса „от какво наистина имат нужда децата и как можем да посрещнем и удоволетворим техните нужди“. Книгата прави на пух и прах всички теории и привърженици на наказанията (физическата себеразправа изобщо не я коментирам) и дори на позитивните поощрения (positive rewards). Горещо я препоръчвам на всеки, който иска да превърне децата си в личности, а не в „послушни“ роботчета. Подходяща е и за преподаватели, които наистина обичат децата и биха искали да ги „чуят“.
Горичка: Ако бяхте министър на образованието какво щеше да е първото нещо, което ще направите?
Да задължа всички учители да се запознаят с по-съвременни системи на обучение и методи като ненасилствената комуникация. Да инициирам модули, където децата не само пасивнополучават знания, а „активно“ участват в учебния процес. Да засиля присъствието на предмети свързани с изкуствата, себеопознаването, работата в екип и умението да говориш пред хора.
Не на последно място възможно най-бързо бих узаконила родителските кооперативи, тъй като те са идеална алтернатива на яслите, детските градини и предучилищното образование, по подобие на редица страни по света.
Упс, май станаха повече от едно:)
Горичка: За какво ще ни разкажете на Форум Родителство?
За това какво е родителски кооператив, за всички радости и мъчности около създаването на едно подобно място.
*анимационната версия на Христина е създадена със SP Studio
. . .
Видео от презентацията на Христина:
Христина Машкова за родителските кооперативи на Форум Родителство 2011 from горичка on Vimeo.